Tento výlet vznikl tak trochu náhodou. Měl jsem už delší dobu vyhlídnutý jiný trek – GR54 Ecrins. Je to okruh podobný Tour du Mont Blanc, ale trochu víc na západ – v blízkosti Grenoblu. Nejbližší větší letiště je v Lyonu. Takže když se před pár měsíci objevila levná letenka do Lyonu, tak jsem ji koupil s tím, že detaily budu řešit později. Říkal jsem si, že lepší by bylo jet spíš začátkem září, ale tam už jsem měl naplánované Chorvatsko, takže to vyšlo na konec září.

No a když jsem to 5 dní před odjezdem konečně začal řešit, zjistil jsem, že se v té oblasti nejspíš většina chat zavírá už v půlce září. A taky jsem zjistil, že některé chaty ani nemají zimní místnost. To mě nepotěšilo. Ten trek totiž občas prochází celkem odlehlými oblastmi a já plánoval mít jen příruční zavazadlo. To by chtělo aspoň stan. Jenže možná už bude celkem zima.

Asi na to kašlu a tento výlet naplánuju na někdy jindy. Ale co s letenkama? Stály sice jen 58 eur, ale i tak. Tak že bych z toho třeba udělal cyklovýlet a dojel do Innsbrucku a odtud vlakem? Pak jsem zjistil, že Chamonix je z Lyonského letiště 3 hodiny přímým busem, to není zlé. Tak to bych mohl jít Tour du Mont Blanc! V sezóně bych to nešel, je tam příliš mnoho lidí, ale takto v září proč ne. A sice některé chaty už taky zavírají, ale tím jak je to populární trek, tak to nebude problém.

O den později jsem vymyslel ještě jinou variantu – půjdu z Chamonix do Zermattu! O této trase taky vím už dlouho a prý je super. A zní to lákavěji než TMB a taky je to o trochu delší. Z Zermattu pak pojedu vlakem do Milána a pak letadlem z Bergama přímo do Brna! (Letenka stála 39 eur.) Takže mám plán! Hurá!

Trasa má asi 220 km a 14000 m stoupání. Prý to je na 9-14 dní. Mám na to 9 celých dní, ale doufám, že to stihnu třeba za 7 a pak mi zbyde pár dní v Zermattu, což by bylo fajn.

Cesta tam

Čtvrtek 21. září 2023

Den probíhá celkem hekticky, protože chci ještě něco dodělat v práci a je to tak tak (nakonec se povedlo). A taky se mi ještě ozval jeden kolega na můj inzerát, že sháním franky. Tak to spojím s během. Bohužel doma pak zjišťuju, že jsou to staré papírové bankovky, které přestaly platit v roce 2021. Oops. Mezi prací pak ještě stihnu aspoň 20 min full body workout a už od rána taky balím (vstal jsem v 6).

Špekuluju, jaké teplé oblečení si vzít. Volám na jednu horskou chatu na trase a vypadá to dobře – pokud vydrží počasí podle předpovědi, tak nebudu snad potřebovat nesmeky (to je jediné, co se dá vzít do kabiny letadla – cepín nejde). Základní váha bude asi 3,6 kg, to jde.

V 15:30 se připojuju na týmový Sprint Planning, všichni mi přejí šťastnou cestu. Hned po meetingu vyrážím z domu. Vlak do Prahy mi jede v 16:38. Má asi 5 min zpoždění, pohoda. Stihnu ve městě ještě zmrzku a hned si pokecám triko i kalhoty. Klasika.

V Praze jsem v 19:15 a zrovna náhodou tam za 10 min přijede Rado, tak na nej čekám a aspoň chvilku pokecáme. Pak jedu na Hradčanskou, kde mám v 8 sraz s Jindrou, který mi opět po čase poskytne útočiště před odletem. Díky! Po cestě potkávám tuny Sparťanů, jsou všude. Večer bude zápas.

Dáme si s Jindrou večeři a pivo a někdy o půl jedenácté jsme doma a jdem brzo spát.

Pátek 22. září 2023

Budík mám na 6:25, ale vzbudím se už pár minut po šesté a už bych stejně neusnul, tak vstávám. Sbalím svých 5 švestek a vyrážím. Jedu busem na Bořislavku a pak metrem a busem. Na letišti jsem někdy po sedmé. Letí mi to v 9:05, takže mám spoustu času.

Když začne boarding, tak je zřejmé, že odletíme zhruba v čas, takže si kupuju první možný bus z Lyonu do Chamonix. Bohužel od včerejška dost zdražil. Jede 3 hodiny a stojí 25 eur. Co se dá dělat.

Vzlétáme 9:17, to jde. Letím poprvé s Voloteou a nemůžu si stěžovat – letadlo letí, všechno je ok. Přistáváme v 10:50 a dokonce máme most (v Praze nebyl), takže jsem za pár minut venku a mám spoustu času – bus jede 11:50. Ještě si zajdu na stanici TGV a kupuju obloženou bagetu.

Cesta busem je prve celkem nudná, ale jak se blížíme do cíle, tak kolem nás přibývá hor a je to hezké. Mimochodem, kousek za Annecy se nám na dálnici za jízdy otevřel na boku kufr. To jsem ještě nezažil. Řidič rychle zastavil a šel to zavřít. Trochu jsem se o nej bál, aby ho něco nezajelo.

Někdy po třetí odpoledne jsme konečně v cíli. Chamonix. Centrum města je hezké a ty hory okolo taky. Bohužel masív Mont Blanku se dnes schovává v mracích, ale i tak je to fajn.

Ploužím se po ulicích a procházím si různé outdoorové obchody – mám obavy, jestli jsem toho oblečení nevzal přece jen málo a třeba na něco zajímavého narazím. Nakonec kupuju jedno lehoučké syntetické triko Odlo. Aspoň budu mít jedno triko vyhrazené pouze na kemp (čti chaty) – merino z Dekáče, co mám na sobě.

Zajímavé je, že v celém městě není normální velký supermarket. Jen v centru předražený Spar. A pak jsem si vyhlídl kousek bokem na velké silnici u benzínky Carrefour. Tak tam nakupuju. Zdá se, že potřebuju jídlo jen asi na 1,5 dne. Snad jsem to nepřehnal.

Pak jdu na ubytko – hostel. Je to trochu z ruky, z obchodu 2,5 km. Dojdu tam asi v 18:30.

Prve si v mikrovlnce ohřeju těstoviny, co jsem si koupil, a pak se ubytuju a pak tu vegetuju v křesle a píšu tento text. Teď mám hotovo a je 20:38. Jsem skoro zralej jít spát. Nějak se necítím dobře. Spánek byl kratší než jsem potřeboval a taky jsem dnes málo pil.